Allmänna villkor



(Köpevillkor för Emma-madrass, gäller från och med 27 april 2018.)

1.Giltighet

1.1 Avtalet ingås mellan dig (Konsumenten) och Emma Sleep GmbH, Wilhelm-Leuschner-Str. 78, 60329 Frankfurt am Main, Tyskland, organisationsnummer (HRB) 103278 (försäljaren). Dessa villkor gäller när du som konsument gör en beställning via vår e-shop www.emma-madrassen.se och dess tillhörande sidor.

1.2 Följande villkor gäller för alla avtal som sluts mellan försäljaren och konsumenten vid köptillfället. Konsumenten är en fysisk person som agerar delvis eller helt utan affärsmässiga avsikter. När konsumenten utför ett köp på vår hemsida som inte är för privat bruk kan villkoren komma att ändras i vissa aspekter. När dessa ändringar sker indikeras i villkoren.

1.3 Villkoren är enbart lämpade för dig som konsument. Som konsument menar vi att du som fysisk person agerar delvis eller helt utan affärsmässiga avsikter. När du utför ett köp på vår hemsida och inte agerar som konsument kan villkoren komma att ändras i vissa aspekter. När dessa ändringar gäller indikeras i villkoren.

1.4 För att få ingå avtal med Emma måste du vara myndig eller inneha målsmans godkännande.

1.5 Du bör läsa dessa villkor noggrant innan du gör ett köp hos oss. Villkoren informerar om hur vi kommer förse dig med den produkt/de produkter du beställt, hur du kan ändra eller säga upp avtal, hur du ska gå till väga om du får problem med din beställning, och övrig viktig information.

2. När avtal ingås

2.1 Emmas erbjudanden på internet utgör inte ett bindande erbjudande att ingå i ett köpeavtal, utan är en inbjudan till att lämna ett erbjudande. Konsumenten kan erbjuda köp via de system som är integrerade i Emmas hemsida.

2.2 Som kund kan du när som helst se och ändra de varor som placerats i den virtuella kundvagnen på hemsidan. Om du beslutar dig för att genomföra köpet av de varor som ligger i kundvagnen anger du dina personuppgifter och väljer betalsätt och leveranssätt. Innan köp erbjuds du möjligheten att kontrollera, ändra eller avbryta köpet. Du erbjuder dig att genomföra köpet genom att lägga din beställning.

2.3 Om du ännu inte genomfört köpet kan du kan gå tillbaka till hemsidan via webbläsarens tillbaka-knapp. Du kan också avbryta köpprocessen genom att stänga webbläsaren helt.

2.4 Avtal om köp ingås när Emma bekräftat din beställning och du mottagit en orderbekräftelse via e-post.

2.5 Om vi inte kan ta emot din beställning kommer vi informera dig om detta, vi kommer inte heller ta betalt för köpet. Vi kommer eventuellt inte kunna ta emot din order på grund av att varan inte finns i lager, på grund av oväntat begränsade resurser vilket vi inte kunnat planera för, om vi hittat ett fel i prissättningen eller produktbeskrivningen, eller om vi inte kommer kunna leverera inom den tid du har valt. Om du som företag vill göra en större beställning ber vi dig kontakta våran kundservice innan.

2.6 Trots att vi gör vårt bästa kan det hända att produkter på hemsidan kan ha felaktig prissättning. I vanliga fall kontrolleras priserna innan vi bekräftar din order. Om priset är lägre vid din beställning än vid tidpunkten för bekräftelsen, justerar vi priset till det lägre. Om priset är högre vid din beställning än vid tidpunkten för bekräftelse kontaktar vi dig för vidare instruktioner innan vi bekräftar din order. Om vi bekräftar din order trots ett uppenbart prissättningsfel, som rimligtvis kunnat upptäckas av dig, kan vi annullera avtalet, återbetala dig de betalningar du genomfört, och kräva återlämnande av de varor du mottagit.

3. Priser och fraktkostnader

3.1 Alla priserna på hemsidan är angett i svenska kronor och inklusive moms. De priser som anges vid genomförandet av köpet är de slutliga priserna. Endast vid frakt mellan länder kan det förekomma extra avgifter som du kan behöva betala till tull- och skattemyndigheter.

3.2 Du bär inget ansvar för fraktkostnader vid standardleverans.

4. Frakt

4.1 Vi levererar dina varor hem till dig inom 1-7 veckor från att vi bekräftat ditt köp. Leveranstiden beror på varans typ och storlek, och anges vid beställningstillfället. Om leveransen är försenad, kan du kontakta oss för att annullera avtalet, och då återbetalar vi dig för de varor som du betalat.

4.2 Vi tar inte ansvar för eventuella förseningar på grund av orsaker utom vår kontroll. Vid en sådan försening kontaktar vi dig så snart som möjligt för att informera dig. Vi kommer vidta åtgärder för att minska effekten av förseningen. I och med detta tar vi inte ansvar för dessa förseningar. Om det finns risk för omfattande förseningar kan du kontakta oss för att annullera avtalet, där vi återbetalar dig för de varor du betalat för men som ännu inte levererats hem till dig.

4.3 Du ansvarar för varorna från att de levererats till den adress som du angivit.

4.4 Om du, eller någon annan, inte infinner sig på den angivna adressen för att ta emot leveransen kommer vi kontakta dig med information för hur du kan arrangera ett annat leveranstillfälle.

4.5 Ej uthämtad leverans ligger kvar hos speditör åtminstone i sju dagar. Om beställning inte mottagas eller hämtas upp inom dessa sju dagar, kan vi komma att debitera dig för eventuella lagerkostnader eller ytterligare leveranskostnader upp till 500 kr.

4.6 Kunden ansvarar för att uppge korrekt adress vid upphämtning.

4.7 Om du vill göra en beställning i vår webbshop är det nödvändigt att ange dina personuppgifter för att avtalet ska kunna slutas. Vi behöver dina uppgifter för att behandla din beställning och uppfylla köpeavtalet med dig. De uppgifter som är nödvändiga för att ingå avtalet är markerade, ytterligare uppgifter lämnas på frivillig basis. Vi använder de personuppgifter som du lämnat för att behandla din beställning och dina returer. För debiteringsändamål kan vi vidarebefordra dina betalningsuppgifter till den valda betaltjänstleverantören. För att hantera leveransen av varorna till dig måste vi dela din leveransadress och dina kontaktuppgifter (e-post och telefonnummer) med leveransföretag. Endast strikt nödvändiga uppgifter kommer att delas för att samordna leveransen, skydd mot bedrägerier och klargöra brådskande frågor. Den rättsliga grunden för detta är att denna behandling är objektivt nödvändig för att fullgöra försäljningsavtalet med dig (artikel 6.1 b i GDPR). Detta innebär att försäljningen av varor inte kan genomföras fullt ut om denna specifika behandling av personuppgifterna i fråga inte sker. Observera att underlåtenhet att tillhandahålla de obligatoriska personuppgifterna kan leda till att din beställning hos oss inte kan genomföras. Om du vill göra en produktretur måste vi också dela dina personuppgifter (leveransadress och kontaktuppgifter) med den tilldelade icke-statliga/välgörenhets organisationen eller leveransföretaget för upphämtning och insamling av produkten. Den rättsliga grunden är att behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal som den registrerade är part i (artikel 6.1 b i GDPR) och vårt legitima intresse av att hantera produktreturer.

5. Frakt utanför Sverige

5.1 Vi kan tyvärr inte ta emot beställningar eller frakta till adresser utanför Sveriges gränser. Men om så finns ber vi dig att vända dig till Emma-hemsidorna som finns för de andra länderna vi är tillgängliga i.

6. Våra varor

6.1 Våra varor kan skilja sig lite från bilderna på vår hemsida. Bilderna på hemsidan är endast till för illustrativa ändamål.

7. Äganderätt

7.1 Vi har full äganderätt av köpta varor fram tills att du har betalat hela fakturan.

7.2 Om du har några betalningsanmärkningar eller ligger efter med någon betalning kommer vi kräva att återstående betalningar betalas omedelbart.

8. Annullering av avtal

8.1 Dina rättigheter att annullera avtalet beror på om det är någonting fel på varan/varorna, hur väl vi har uppfyllt avtalet och vid vilken tidpunkt du vill genomföra Annulleringen.

8.2 Du har 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Från att varan/varorna levererat hem till dig eller tagits emot av ditt ombud, har du 14 dagar på dig att ångra köpet.

8.3 För att ångra köpet enligt avsnitt 9, måste du informera oss via post (Emma Sleep GmbH, Moselstraße 27, 60329 Frankfurt am Main, Tyskland) eller via e-post ([email protected]).

8.4 Information du bör ange vid retur: Ditt för- och efternamn, din adress, ditt ordernummer, vilka varor du vill returnera, det datum du köpt vara, datumet varan levererades hem till dig, datum och din signatur (om pappersform). Det bör tydligt framgå i meddelandet att du vill genomföra en retur. Skicka meddelandet via post till Emma Sleep GmbH, Moselstraße 27, 60329 Frankfurt am Main, Tyskland eller via e-post till vår kundservice [email protected].

8.5 Inom 14 dagar efter att du har informerat oss om att du vill ångra köpet, kommer vi att arrangera retur av varan/varorna. Beroende på varan/varorna och omständigheterna kommer vi försöka arrangera upphämtning från samma adress som varan/varorna levererats till, till den tidpunkt som du kommer överens om. Om vi inte kan arrangera en upphämtning på varan/varorna kommer vi förse dig med retursedlar, så du kan lämna in varan/varorna hos ditt närmaste ombud. Upphämtingen och retursedlarna som vi arrangerar är helt kostnadsfria. Vid misslyckad upphämtning kan vi komma att debitera dig för ytterligare kostnader upp till 500 kr.

8.6 Om du returnerar varan/varorna på egen hand, betalas returkostnader av dig och varan/varorna måste returneras inom 14 dagar efter att du har informaret oss att du vill ångra köpet.

9. Ångrande av köp

9.1 Om du ångrar köpet kommer vi betala tillbaka det belopp du betalat vid köpet av varan/varorna, inklusive fraktkostnader (gäller ej ytterligare avgifter om du valt en annan leveransform än den standardleverans som vi erbjudit). Vi kommer återbetala dig senast –

a) 14 arbetsdagar efter att vi mottagit varorna du skickat tillbaka till oss,

b) (om tidigare) 14 arbetsdagar efter att vi mottagit bevis på att du har returnerat varorna, eller

c) om varorna ännu inte hunnit levereras till dig eller ditt ombud, 14 arbetsdagar efter att du informerat oss om att du vill ångra köpet.

9.2 Återbetalning sker 14 arbetsdagar via samma betalningsalternativ som du tidigare valt för betalning av varan/varorna, förutsatt att inget annat överenskommits; i vilket fall kommer du inte behöva betala några avgifter vid återbetalningen.

10. Värdeminskning

10.1 Vi kan komma att dra av en summa från beloppet motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om värdeminskningen beror på att du misskött eller hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Om senare upptäcker att varan misskötts då vi inte hunnit inspektera varan tidigare, efter att återbetalning skett, kan vi komma att kräva att du betalar för varans värdeminskning.

11. Goodwill-garanti

11.1 Villkoren speglar den ytterligare garanti som Emma erbjuder sina kunder i Sverige, utöver den garantin som du som kund har rätt till enligt svensk lag. Goodwill-garantin påverkar inte den garantin som gäller för bristfälliga eller felaktigt beskrivna produkter. Vi erbjuder dig som kund 100 dagars ångerrätt där vi står för eventuella returkostnader.

11.2 För att ta del av rätten att ångra ditt köp under vår goodwill-garanti, måste du kontakta oss via post eller e-post, berätta för oss att du vill ångra ditt köp inom goodwill-garantin. du kan också följa instruktionerna i avsnitt 8. För att goodwill-garantin ska gälla måste du informera oss om att du vill ångra ditt köp inom de första 100 dagarna från att du mottagit din vara eller att din vara levererats till ett ombud.

11.3 Om du vill ångra ditt köp inom goodwill-garantin kommer vi arrangera retur av varan/varorna, helt kostnadsfritt. Vid retur utav madrass och säng anordnar vi upphämtning från samma adress som vi har levererat till. Vid retur av kuddar och bäddmadrasser förser vi dig med en retursedel som du använda hos ditt närmaste ombud. Vid återbetalning gäller samma villkor som nämnts ovan.

12. Reklamation

12.1 Konsumentskyddslagstiftning ger dig rätt att reklamera felaktiga varor. Om du önskar att göra gällande fel i beställd vara/varor, ska felet anmälas snarast eller så snart felet upptäcks. Ett reklamationsmeddelande får lämnas via e-post ([email protected]) eller brev (Moselstraße 27, 60329 Frankfurt am Main, Tyskland). Reklamationen som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid.

12.2 Vi är enligt lag under obligationer att förse de produkter som ingår i detta kontrakt. Läs nedan om några av dina rättigheter i relation till produkten. Detta avsnitt har ingen påverkan på dina rättigheter enligt svensk lag. Här följer en sammanfattning av dina rättigheter. Vissa undantag kan förekomma. För utförlig information vänligen besök Konsumentverkets hemsida https://konsumentverket.se/ eller ring 0771-525 525. Varorna ska vara så som de beskrivs, gjorda för användning och av tillfredställande kvalitet. Under den förväntade livstiden av produkten har du rätt till följande: 14 dagars öppet köp av bristfälliga varor där du betalas tillbaka hela beloppet; 6 månaders returrätt av bristfälliga varor som inte kan repareras eller bytas ut; 3års reklamationsrätt av bristfälliga varor.

12.3 Om Du vill utnyttja dina rättigheter att ångra, returnera eller reklamera varor hos oss måste du antingen skicka tillbaka varorna till oss eller låta oss hämta varorna. Vi betalar för de kostnader som kan uppstå vid upphämtning.

12.4 När reklamationen godkänts och reklamerad vara returnerats, kommer Emma Sleep GmbH att återbetala dig varans belopp i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Återbetalning vid reklamation sker inom 30 dagar från det att reklamationen mottagits och sker på samma sätt som den initiala transaktionen genomfördes.

13. Språk och lagring av avtal

13.1 Dessa villkor erbjuds enbart på svenska. Avtalet (orderdata och allmänna villkor) lagras av oss. Allmänna villkor finns tillgängligt för konsumenter att ladda ner i en separat fil som finns i slutet av denna sida.

14. Begränsningar

14.1 Vi ansvarar för förutsägbara transportrisker, dvs risken för att varor skadas eller kommer bort under transporten mellan vårt lager och dig. Vi tar inte ansvar för några bortkomna eller skadade varor som inte kunnat förutses. Med förutsägbart menar vi om det varit uppenbart att det skulle ske eller om, vid tidpunkten då avtalet ingicks, både du och vi kände till möjligheten att det skulle kunna att ske, t.ex. om du diskuterade det med oss under försäljningsprocessen

14.2 Vi frånsäger oss inte på något sätt ansvaret gentemot dig där det skulle vara olagligt att göra så. Detta inkluderar vårt ansvar vid dödsfall eller personskada orsakat av vårdslöshet av oss eller någon av våra anställda, ombud eller underleverantörer; för bedrägligt beteende; för brott mot dina juridiska rättigheter i relation till varorna.

14.3 Vi ansvarar inte för förluster kopplade till affärer. Vi levererar endast varor till hushålls- och privat bruk.

15. Betalningsvillkor och leverans

15.1 Du godkänner att du endast kommer få fakturor och kvitton i elektronisk form.

15.2 Vi erbjuder följade betalningsmetoder: kreditkort (MasterCard och VisaCard), Klarna och banköverföring.

Genom att tillhandahålla din betalningsinformation auktoriserar du oss att debitera tillämpliga avgifter för din valda betalningsmetod. Om du väljer direktbetalning kommer vi att debitera din betalningsmetod vid leveranstilfället.

Vi förbehåller oss rätten att inte alltid erbjuda alla betalningsmetoder beroende på leveransadressen, om faktureringsadressen och leveransadressen inte överensstämmer, värdet på varorna eller övriga objektiva kriterier. Vi förbehåller oss rätten att hänvisa till andra betalningsmetoder vid betalning 

  

Pay Klarna: Klarna erbjuder dig olika alternativ att välja mellan. Du kan betala direkt med ditt kopplade bankkonto eller kreditkort, utfärda en faktura och betala 30 dagar senare efter att betalningen har bekräftats, eller välja avbetalningsplaner enligt beställningsbeloppet*. Vi anförtror hämtning (och hämtning) av ditt köp till Klarna Bank AB (Publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, telefon+46 8 120 120 00, fax: +46 8 120 120 99, e-post: [email protected]. En svensk bank registrerad under organisationsnummer 556737-0431. Som en del av vår bedrägeriövervakning,  förebyggande metoder och utifrån våra legitima affärsintressen, använder vi en bedrägeriövervakning och förebyggande tjänst som tillhandahålls av Checkout SAS för all försäljning på webbplatsen.

*med förbehåll för ränta och/eller andra avgifter. Genom att välja denna betalningsmetod accepterar du villkoren för Klarnas Shoppingtjänst: ANVÄNDNINGSVILLKOR FÖR KLARNAS SHOPPINGTJÄNST 

Betalning med betal-och kreditkort: Du betalar direkt under beställningsprocessen genom att ange dina kreditkortsuppgifter. Kreditupplysning utförs av PAYONE GmbH, Fraunhoferstraße 2-4, 24118 Kiel, Tyskland (Registrerat kontor: Kiel - Amtsgericht Kiel HRB 6107 - VD: Carl Frederic Zitscher, Jan Kanieß - Ett företag i Sparkassen-Finanzgruppe). Alla kortbetalningarna skickas krypterat via SSL (Secure Sockets Layer) och är helt säkra.  

Betala med PayPal: När du skickar din beställning kommer du att omdirigeras till PayPal för att godkänna betalning av beställningsvärdet. Betala direkt med ditt kopplade bankkonto eller kreditkort, så kommer du att debiteras hela beloppet enligt PayPals användaravtal*. PayPal är vederbörligen auktoriserad i Luxemburg som bank (eller “Kreditinstitut“ i juridiska termer). Vi övervakas av Luxemburgs finansiella tillsynsmyndighet, Commision de Surveillance du Secteur Financier eller CSFF. CSSF kontor befinns på 283, route d’Arlon, L-1150 Luxemburg

* Genom att välja denna betalningsmetod accepterar du villkoren för Paypals Shoppingtjänst: PayPals Användaravtal 

15.3 Genom att du tillhandahåller din betalningsinformation auktoriserar du oss att debitera tillämpliga avgifter för din valda betalningsmetod. Vi kommer att debitera din betalningsmetod enligt överenskommet schema. Om vi inte kan debitera din betalningsmetod förbehåller vi oss rätten att avbryta eller annullera din beställning tills betalningen har mottagits.

15.4Observera att alla betalningar är föremål för verifiering och godkännande av våra betalningshanteringspartners. Vi förbehåller oss rätten att avvisa eller avbryta betalningar av vilken anledning som helst, inklusive misstänkt bedrägeri, obehörig användning eller otillräckliga medel. Vi förbehåller oss också rätten att ändra våra betalningsvillkor när som helst, utan föregående meddelande.

15.6 Vid mottagning av leverans är du skyldig att inspektera varorna noggrant för fraktskador eller direkt synliga och uppenbara fel. Reklamation bör göras till vår kundservice, snarast möjligt, inom skälig tid. Dina garantianspråk påverkas inte. 

  

16. Integritetspolicy

16.1 Dina personuppgifter hanteras av oss enligt personuppgiftslagen och i enlighet med vår Integritetspolicy där du kan läsa fullständig information om hur vi lagrar och använder dina personuppgifter.

16.2 Avsnitt 16 till 18 är tilläggsvillkor som gäller om du inte agerar som konsument.

17. Risköverföring

17.1 Risken överförs till konsumenten, från det att varan levererats.

18. Garanti och reklamation vid företagsköp

18.1 Vi ger två års garanti på våra varor vid företagsköp. Garantin täcker inte skador som resulterar i bortgång, kroppsskada eller skada för hälsan, som beror på våra återförsäljare, grov vårdslöshet, avsiktlig skadegörelse eller förfalskningar av våra produkter.

18.2 Vid köp genom ett företag eller med företagsnamn gäller två års reklamationsrätt.

18.3 Endast våra uppgifter och produktbeskrivningar anses överenskomna, annan publicitet, offentliga löften eller uttalanden räknas inte därtill.

18.4 Vid fel på varorna, inom de villkoren som nämnts ovan, ansvarar Emma för reparation, byte, kostnadsavdrag eller hävande av köp; utan kostnad för konsumenten.

18.5 Konsumenten bör informera återförsäljaren om bristande överensstämmelse inom två månader efter att ha kännedom om det.

19. Jurisdiktion

19.1 Den gällande jurisdiktionen är den från konsumentens hemvist.

20. Utökad titelförhållande

20.1 Försäljaren förbehåller sig äganderätt till varorna fram till att kunden betalat av hela den överenskomna betalningen av de köpta varorna. Rättigheterna till garantin kan överlåtas till tredje part. Innan överlåtelsen har konsumenten inte rätt att pantsätta eller överlåta varorna som deposition.

20.2 Konsumenten har rätt att sälja varorna i normal affärsverksamhet. Konsumenten får ta över äganderätten av varorna förutsatt att fullständig betalning gjorts till återförsäljaren. Återförsäljaren har rätt att kräva tillbaka varorna om konsumenten inte uppfyller sina betalningsförpliktelser på rätt sätt eller inom förutbestämda tidsramar.

a) Vid blanding eller ihopkopplande av reserverade varor, får försäljaren medägarskap i den nya saken, i förhållande till räkningsvärdet av den reservade varan i förhållande till de andra varorna under prcoesseringstidpunkten.

b) Säljaren är skyldig att frigöra säkerheten från säljaren på konsumentens begäran, i den utsträckning att säkerheten överstiger säkerhetsrätten med mer än 10%. Valet av värdepapper (betalning, ersättning) är upp till försäljaren.

21. Rekommendationer

21.1 Efter att ha köpt en Emma-madrass får kunden skapa en personlig rabattkupong. Rabattkupongen ger ett avdrag när den används för köp på vår hemsida. Rabattkupongen får ges till max 10 av kundens bekanta. När någon av kundens bekanta köpt och slutfört sina 100 testnätter belönas kunden med en värdecheck. Rabattkupongen kommer ogiltighetsförklaras om denna offentliggörs på internet via någon sökmotor, om den marknadsförs eller hänvisas till av något sökverktyg på internet, eller vid avbeställd eller returnerad order. Om rabattkupongen ogiltighetsförklaras kommer kundens värdecheck också att upphävas. Har du några frågor är du välkommen att kontakta våran kundtjänst.

22. Garanti

22.1 Vi på Emma har valt att ge 10 års garanti på våra madrasser. Garantin omfattar dimensionsstabilitet och hållbarhet av madrassernas kärnmaterial. Garantin täcker inte skador som orsakats av felaktig användning och otillräcklig eller felaktig vård. Garantin gäller från att den levererats hos kunden, gäller inom EU (och Schweiz), för Emma sleep GmbH med retur till Emma Sleep GmbH, Moselstraße 27, 60329 Frankfurt am Main, Tyskland, eller vid upphämtning av tredje part. Garantin påverkar inte de lagar och regler som gäller för ångerrätt och retur. För att garantera en smidig garantiansökan, uppmanas kunden att tillhandahålla lämpliga foton på den berörda produkten och materialet.

22.2 Garantin omfattar:

• Sprickor, bucklor eller skador på skummet som orsakats trots korrekt användning och hantering av produkten.

• Tillverkningsskador på dragkedjan.

22.3 Garantin gäller inte för:

• Personliga komfortpreferenser.

• Skada orsakad av bland annat, men inte begränsat till, skärningar, brännskador, sprickor, vätskor eller fläckar.

• Byte av oskadade delar av Emma-madrassen.

• Om madrassen inte erhållits av en officiell återförsäljare eller leverantör.

• Madrasser som inte säljs som helt nya och oanvända.

23. 100 nätters provsömn och retur

Kunden måste packa upp madrassen från vakuumförpackningen inom fyra veckor från leveransdatumet för att denna ska kunna expandera till sin fulla storlek. Om kunden inte följer rekommendationen inom den föreskrivna tidsramen förbehåller sig Emma rätten att inte ersätta kunden för eventuella fel på produkten som orsakats av felaktig förvaring, alternativt skicka en ny produkt till kunden som ersättning för den ursprungliga. Den köpta produkten måste vara uppackad inom fyra veckor från och med leveransdatumet för att vara berättigad till retur enligt 100 nätters provsömn.

24. Tvist

23.1 Vi på Emma vill att du ska ha den bästa köpupplevelsen. Har du några frågor eller funderingar kan du vända dig till vår kundtjänst så försöker vi lösa eventuella problem.

Skulle det vara så att vi inte kan komma fram till en lösning kan du som konsument hänvisa denna tvist till Alllmänna Reklamationsnämnden (ARN).


Kontaktuppgifter till ARN:

www.arn.se

Allmänna Reklamationsnämnden

Box 174

101 23 Stockholm


23.2 Då vi tillämpar gränsöverstridande e-handel kan du även kontakta den europeiska konsumentförbundet (http://ec.europa.eu/consumers/odr/).

25. Kundservice

24.1 Vår kundservice finns tillgänglig för frågor och klagomål, vardagar mellan 9:00-17:00.

E-post: [email protected]

Telefon: +46 8 446 838 90 (vardagar mellan 13:00-18:00)

26. Geografiska begränsningar och automatiska omdirigeringar

Vi begränsar inte webbplatsåtkomst till varor eller tjänster på var de befinner sig inom EU. Vi kommer att inhämta uttryckligt samtycke från användare innan vi omdirigerar dem till en annan version av vår webbplats i enlighet med alla tillämpliga EU-regler angående automatiska omdirigeringar. Vi kan erbjuda olika versioner av vår webbplats för olika regioner eller språk, men vi kommer att se till att användarna är medvetna om eventuella omdirigeringar och har möjlighet att välja vilken version av webbplatsen användaren vill komma åt.



Här kan du ladda ner våra allmänna villkor

Ladda ner allmänna villkor (f.o.m. 27/04/2018)

Ladda ner allmänna villkor (f.o.m. 02/02/2018)

Ångerrätt

För ytterligare information, besök konsumentverkets hemsida.


1. Ångra köp

Vid köp på internet gäller lagen för distansavtal. Denna innebär att du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför företagets affärslokal. Ångerrätten (ångerfristen) börjar dagen efter du mottagit din vara. Utöver dessa 14 dagar ger vi dig ytterligare 82 dagar att ångra ditt köp på. Du har då total 100 dagar att ångra ditt köp hos oss och få full återbetalning på ditt köp.

För att ångra ditt köp måste du infomera oss inom ångerfristen. Vi rekomenderar att du mailar/ringer eller skickar ett brev till oss med informationen given i standardblanketten nedan, det är dock valbart att använda blanketten. Du kan också använda konsumentverkets blankett. Tänk på att spara en kopia av ditt meddelande. När vi mottagit ditt meddelande kommer vi skicka en retursedel eller göra upp om tid för upphämtning av din vara beroende på dess storlek. Du kan själv skriva ut din retursedel som finns på dina sidor när du loggar in på vår hemsida. Du är skyldig att returnera varan, i dess ursprungliga skick, inom 14 dagar från att du utnyttjat din ångerrätt. När vi mottagit din vara kommer vi påbörja din återbetalning. Har du några frågor kring processen, kontakta gärna vår kundtjänst så hjälper de dig.

Vänligen observera att vi endast står för returkostnaden om Emma Madrass retursedlar/fraktsedlar används. Andra fraktalternativ än de vi tillhandahåller bekostas av kunden själv.


2. Reklamera

Om varan inte uppfyller vad den förväntas, är trasig eller av någon annan anledning inte är användbar har du rätt att reklamera varan. Du bör reklamera så fort som möjligt från att felet upptäckts. Reklamationen bör ske skriftligt samt med bilder som tydligt visar din varas defekt. När varan dokumenterats bör du skicka denna information till oss via e-post eller brev. Glöm inte att spara en egen kopia på din reklamation. Tänk på att du har fullt ansvar för varan fram tills att denna lämnas för frak.

När vi mottagit din reklamation kommer vi göra en bedömning av vara och agera utifrån denna. Om vi bedömmer att varan inte uppfyller kraven kan vi reparera varan, byta ut den mot en ny likadan vara, ge dig prisavdrag eller häva köpet. Du har tre års reklamationsrätt var av du har ett extra starkt skydd de första 6 månaderna.

Har du några frågor kring reklamation kan du vända dig till vår kundtjänst via telefon, e-post eller chatt, så hjälper de dig gärna.


3. Följder av ångrat/returnerat köp

När du utnyttjar din ångerrätt upphör Avtalet att gälla. Detta gäller både dina såväl som Emma Sleep GmbH's rättigheter och skylldigheter enligt avtalet. Alla eventuella förmåner så som rabattkuponger och gåvor ska returneras. Du kan bli ersättningsskyldig om du inte kan återlämna tillbaka hela eller delar av de förmåner du fått eller om förmånerna återlämnas i ett oacceptabelt skick. Du kan även bli ersättningsskyldig om den returnerade produkten har försämrats på grund av användning. Detta gäller dock inte för sådan användning av produkten som vore acceptabelt i en butik (exempelvis normala prov och undersökningar). Vi genomför all återbetalning inom 30 arbetsdagar efter att du meddelat oss att du vill utnyttja din ångerrätt.


4. Återbetalning

Återbetalningen görs till det kort/konto som användes vid köpet. Återbetalningen kommer även att ske via samma kanal som köpet gjorde med, d.v.s. Klarna. Om du har några frågor om din faktura rekommenderar vi Dig därför att först direkt vända dig till Klarna på deras hemsida (klarna.com/se/kundservice/). Om köpet gjordes via förskottsbetalning/banköverföring eller faktura måste det finnas ett kontonummer registrerat hos oss för att vi ska kunna genomföra återbetalningen. Registrering av kontonummer sker annars under returprocessen.


5. Standardblankett

Information Du bör ange vid retur:

Ditt för- och efternamn, din adress, ditt ordernummer, vilka varor du vill returnera, det datum du köpt vara, det datum du mottagit varan, datum och din signatur (om pappersform). Det bör tydligt framgå i meddelandet att du vill genomföra en retur. Skicka meddelandet via post till Emma Sleep GmbH, Moselstraße 27, 60329 Frankfurt am Main, Tyskland eller via e-post till vår kundservice [email protected]. Efter ångermeddelande har skickats, sker du retur varan/varorna senast inom 14 dagar vid hämtning vilken Emma Sleep GmbH ordnar.


6. Tvist

Vi på Emma vill att du ska ha den bästa köpupplevelsen. Har du några frågor eller funderingar kan du vända dig till vår kundtjänst så försöker vi lösa eventuella problem.

Skulle det vara så att vi inte kan komma fram till en lösning kan du som konsument hänvisa denna tvist till Alllmänna Reklamationsnämnden (ARN).


Kontaktuppgifter till ARN:

www.arn.se

Allmänna Reklamationsnämnden

Box 174

101 23 Stockholm


Då vi tillämpar gränsöverstridande e-handel kan du även kontakta den europeiska konsumentförbundet (http://ec.europa.eu/consumers/odr/).


Kontaktuppgifter

Emma Sleep GmbH

Öppettider: mån-fre (kl. 8.00-18.00)

E-post: [email protected]

Telefon: +46 8 446 838 90 (vardagar mellan 13:00-18:00)

Adress: Wilhelm-Leuschner-Str. 78 ,

60329 Frankfurt am Main, Tyskland